به وب سایت
کانون عکاسان ایران
خوش آمدید
این سایت با هدف آموزش، ایجاد بستر ارتباطی مناسب میان عکاسان و ارتقاء سطح کیفی علاقه مندان هنر عکاسی فعالیت می نماید.
لطفا با ارسال نظرات ، پیشنهادات و انتقادات خود ما را در این مهم یاری نمایید.

فرازهای فرهنگی

احساس کنید و آنگاه واکنش نشان دهید. این رمز کادر بندی و موفقیت در عکاسی است.

پردازش چند گانه ی فایل های RAW

دفعات بازدید: 894

مترجم: زهرا داورزنی

این مطلب به صورت اختصاصی برای سایت کانون عکاسان ایران ترجمه شده است.

خلاقیت در تاریکخانه­ ی فتوشاپ – هارولد دیویس

اولین و بزرگترین کشف شگف¬ت انگیز من درباره ی عکاسی دیجیتال روزی بود که روش پردازش چندگانه¬ی عکسی با فرمت RAW (پردازش فایل عکس RAW بیش از یکبار) را کشف کردم.

 

 

برای من، امکان پردازش فایل RAWبرای چندین¬بار – و انتخاب بهترین نسخه¬ی پردازش شده به عنوان عکس نهایی – مهمترین مزیت عکاسی دیجیتال نسبت به آنالوگ می باشد.
چنانچه نخواهید عکس RAWرا چند بار پردازش کنید(Multi-RAW Processing)می¬توانید عکس هایی فوری و سریع بیاندازید – اما بخش بزرگی از مزیت های عکاسی دیجیتال را از دست خواهید داد.
بگذارید اندکی عقب تر برویم و توضیحاتی در این رابطه بدهیم. چنانچه دوربین شما DSLRاست احتمالا می-توانید دوربین¬تان را طوری تنظیم کنید که عکس¬ها بصورت RAW، JPEGیا هر دو ذخیره شوند. فایل¬های RAWپسوندهای متفاوتی دارند (مثلا NEFدر دوربین نیکون و CR2یا CRWدر کانن) – نقطه¬ی اشتراک چنین پسوندهایی این است که تمام اطلاعات را از زمان نوردهی ذخیره می کنند.
در واقع، فایل RAWنسخه¬ای بالقوه است نه نسخه¬ای نهایی. به عقید¬ه¬ی آنسل آدامز در عکاسی، نگاتیو مواد خام کار و چاپ آن اجرا و به ثمر رسیدن عکس است. به همین صورت، یک فایل RAWمواد خام عکس و کاری که شما در تاریکخانه¬ی دیجیتال انجام می¬دهید اجرا و به ثمر رسیدن آن می¬باشد.
در فایل¬های بالقوه¬ی RAWطیف نوردهی گسترده¬ای وجود دارد – از 4+ تا 4- f-استاپ از هر دو جهت که نوردهی کرده باشید. چنانچه محاسبه کنید، از آنجایی که هر f-استاپ دو برابر ارزش نوری f-استاپ قبلی خود را دارد، دامنه¬ی تغییرات در نوردهی برابر 8^2 یا 256 بار می¬شود. پس شما می¬توانید با استفاده از تبدیل (کانورتر) RAWعکس¬هایی با نوردهی نامناسب را نجات دهید – اما مهم¬تر اینکه می¬توانید بخش¬های مختلف عکس را پردازش کنید تا نوردهی در این بخش¬های مختلف مناسب شود. پردازش چندگانه¬ی فایل RAWبه این معناست که شما فقط شانس استفاده از یک نوردهی کلی میانگین را ندارید، نوردهی¬ای که ممکن است برای برخی بخش¬ها مناسب و برای برخی دیگر نامناسب باشد.
شما همچنین می¬توانید با استفاده از این نوع پردازش بطور انتخابی وایت بالانس، اشباع و غیره را در عکس تغییر دهید.
آیا برایتان جالب بود؟ بهترین خبر این است که زمانی که با روش پردازش چندگانه¬ی فایل RAWبه خوبی آشنا شدید کار با آن واقعا مانند گرفتن یک عکس فوری می¬شود. بگذارید با استفاده از نمونه¬ای واقعی نحوه¬ی کار با آن را نشان بدهیم.
فایل نمونه
من از انعکاس¬های روی ماشین قرمز تصویری با وضوح کم و با فرمت TIFFتهیه کرده¬ام (red-car-reflections.tif) تا با استفاده از آن در این مقاله پردازش چندگانه¬ی فایل RAWرا تجربه کنید و نمونه¬ی ارائه شده را دنبال کنید. دلیل انتخاب فایلی با فرمت TIFFاین است که من باید اندازه و وضوح فایل را کاهش می¬دادم (نمی¬خواهم نگاتیوهای RAWخود را با وضوح بالا همین طوری و بدون تغییر بیرون بدهم!).
ویژگی¬ها و تنظیمات این فایل TIFFمشابه فایل RAWآن می¬باشد و شما می¬توانید برای تمرین پردازش چندگانه¬ و دنبال کردن نمونه¬ ها در این مقاله از آن استفاده کنید.
تذکر: برای اینکه مطمئن شوید فایل TIFFشما در برنامه¬ی ACR(Adobe Camera RAW)باز می¬شود گزینه¬ی "Automatically open all supported TIFFs" را در پنجره¬ی preferencesACR(همانگونه که در پایین نشان داده شده است) انتخاب کنید.

 


 

عکاسی از ماشین قرمز

اخیرا زمانی را به عکاسی از نمایشگاه ماشین¬های کلاسیک اختصاص داده بودم. ماشین¬ها را حسابی پولیش کرده بودند. چیزی که بیش از همه توجه من را جلب کرده بود انعکاساتی بود که روی رنگ پولیش شده وجود داشت بخصوص روی ماشین قرمزی که به عنوان نمونه استفاده خواهم کرد.
متاسفانه، همانگونه که در عکس JPEGشکل 1 می¬بینید من در نوردهی با مشکلی مواجه بودم. یک کانورتر RAWساده در برنامه¬ی ACRبا تنظیمات پیش¬فرض در واقع همان نتایج را خواهد داد.
اگر نورسنجی¬ام را از آسمان می¬کردم (همانند شکل 1) انعکاسات روی میله¬ها مطمئنا خیلی تیره می¬شد. اگر بر عکس از منطقه¬ی تاریک میله¬ها نورسنجی می¬کردم آسمان محو می¬شد. اگر با چنین مشکل نوردهی¬ای مواجه هستید باید از پردازش چندگانه¬ی RAWاستفاده کنید.

 

شکل 1: نسخه پیش فرض انعکاسات ماشین قرمز

 

سازماندهی فایل¬ها
قبل از پردازش فایل¬هایتان در تاریکخانه¬ی فتوشاپ، باید آن¬ها را در کامپیوتر سازماندهی کنید. برنامه¬هایی مانند Adobe Lightroomمی¬توانند در این کار به شما کنند.
من کارم را با استفاده از یک کارت حافظه خوان برای کپی فایل¬های RAWاز دوربین به کامپیوتر آغاز می¬کنم. من فایل¬ها را به ترتیب تاریخ گرفته شدن عکس¬ها ذخیره می¬کنم.
زمانی که فایل¬های RAWرا در کامپیوتر ذخیره کردم، می¬توانم با استفاده از برنامه¬ی Adobe Bridgeآن¬ها را بررسی کنم (همانگونه که در شکل 2 نشان داده شده است).

 

شکل 2: فایل RAWدر برنامه¬ی Adobe Bridge

 

گشتی در برنامه¬ ی ACR
بعد از این که مدتی دربرنامه¬ی Adobe Bridgeنگاهی به عکس¬ها انداختم یک عکس یا بیشتر را برای پردازش انتخاب می¬کنم. برای شروع پردازش، ابتدا روی عکس در برنامه¬ی Bridgeدو بار کلیک می¬کنم. این کار باعث باز شدن فایل RAWدر Adobe Camera RAW(که دوستان آن را ACRمی¬نامند) می¬شود. بگذارید قبل از توضیح روش حقیقی پردازش چندگانه¬ی این عکس گشت کوچکی در کلیدهای پایه¬ای برنامه¬ی ACRداشته باشیم – تا بتوانید پی به قدرت پنهان این برنامه¬ی کاربردی به ظاهر بی¬اهمیت ببرید. در ابتدا، همانگونه که در شکل 3 نشان داده شده است، برنامه¬ی ACRبا تنظیمات وایت بالانس "As Shot" باز خواهد شد و هیچ گونه تنظیمی در رابطه با نوردهی¬ ندارد.

 

شکل 3: ACRبا تنظیمات "As Shot"

 

تنظیمات "As Shot" بدین معناست که ACRهمه¬ی تنظیمات وایت بالانس دوربین¬تان را منتقل می¬کند؛ چنانچه دوربین شما روی وایت بالانس خودکار تنظیم شده باشد، همان رنگی را خواهید داشت که طیف سنج رنگ دوربین¬تان به هنگام خوانش دمای رنگ نور در زمان نوردهی به دست آورده است.
برای پردازش عکس و تیره¬تر کردن آن فقط اسلایدر Exposureرا به سمت چپ حرکت دهید (شکل 4).

 

شکل 4: ACRدر f-استاپ¬ 2.35- تیره¬ تر است

 

برای روشن¬تر کردن عکس اسلایدر Exposureرا به سمت راست حرکت دهید (همانگونه که در شکل 5 نشان داده شده است).

 

شکل 5: ACRدر f-استاپ¬ 1.8+ روشن¬تر است

 

همانگونه که قبلا گفته شد، می¬توانید علاوه بر میزان نوردهی با تغییر رنگ¬ها نیز بازی کنید. تعدادی اسلایدر وجود دارند که تاثیر زیادی بر رنگ عکس می¬گذارند. مهمترین آن¬ها اسلایدر Temperatureاست.
زمانی که اسلایدر Temperatureرا به سمت چپ حرکت دهید تصویر آبی¬تر می¬شود (شکل 6) و زمانی که آن را به سمت راست حرکت دهید تصویر به رنگ زرد انتهای طیف تبدیل می شود (شکل 7). اسلایدر Tintتقریبا نقش مشابهی را بازی می¬کند اما به جای حرکت در راستای محور آبی – زرد بیشتر در راستای محور ارغوانی – سبز حرکت می¬کند.

 

شکل 6: استفاده از ACRبرای تغییر وایت بالانس به رنگ آبی

 

شکل 7: استفاده از ACRبرای تغییر وایت بالانس به رنگ زرد

 

تبدیل عکس در برنامه¬ ی ACR
خوب است قبل از اینکه یک تبدیل multi-RAWحقیقی را آغاز کنید روش کارتان را مشخص کنید. در رابطه با تصویر انعکاسات ماشین قرمز این کار بسیار آسان است.
روش تبدیل multi-RAWشامل ترکیب سه تبدیل multi-RAWمجزای یک عکس می¬باشد:
اول، بخش آسمان در سمت راست عکس را پردازش خواهم کردم.
سپس، میله¬های تیره¬ی سمت چپ را پردازش خواهم کرد و تصویری روشن¬تر به دست می¬آورم.
و در آخر، مناطق دارای سایه¬های تیره را پردازش می¬کنم و تصویری باز هم روشن¬تر به دست می¬آورم.
در واقع، سه بار پردازش یک عکس یک روش تبدیل multi-RAWرایج است اما رویکردهای دیگری هم وجود دارد. من با روش multi-RAWتبدیل¬هایی انجام داده¬ام که دربردارنده¬ی هفت یا هشت ارزش نوری مختلف می¬باشد. زمانی که پردازش چندگانه¬ی RAWبا HDRدستی (که موضوع مقاله¬ی بعدی من می¬باشد) ترکیب شود کارها می¬توانند واقعا پیچیده شوند.
به یاد داشته باشید که گاهی اوقات خوب است کارتان را با ایجاد نسخه¬ای بسیار تاریک از فایل RAWشروع کنید. این کار زمانی جواب می¬دهد که از شیئ¬ای با پس¬زمینه¬ی سیاه عکس گرفته باشید. سپس نسخه¬های روشن¬تر بعدی در بالای نسخه¬های تیره¬تر قرار می¬گیرد درست مانند قرار گرفتن لایه¬ها در فتوشاپ.
در رابطه با انعکاسات ماشین قرمز، اولین مرحله پیدا کردن تنظیمات ACRمناسب برای سمت راست عکس¬مان می¬باشد.
در خصوص عکسی که در برنامه¬ی ACRباز کردید، چنانچه شرایط نوری زمان عکس گرفتن را بدانید، معمولا می-توانید نقطه¬ی شروع خوبی برای تنظیم وایت بالانس با انتخاب از فهرست منوی پایین افتادنی وایت بالانس داشته باشید (شکل 8).

 

شکل 8: پیش تنظیمات وایت بالانس در برنامه¬ی ACR

 

من معمولا کمی میزان Saturationو Vibranceرا نیز افزایش می¬دهم (رجوع کنید به تنظیمات نشان داده شده در شکل 9). بعد از اینکه تنظیمات دلخواهم را انجام دادم، آن¬ها را با استفاده از منوی نشان داده شده در شکل 9 به صورت فایل XMPجداگانه¬ای ذخیره می¬کنم. این منو با کلیک کردن مثلث کوچک سمت راست منوی Basicباز می¬شود. نکته¬ای که باید در نظر گرفته شود این است که علی¬رغم تبدیلات زیادی که در فایل RAWایجاد می¬کنید ممکن است بخواهید به تنظیمات اولیه¬ ی خود برگردید.

 

شکل 9: ذخیره کردن تنظیمات به صورت فایل XMP

 

از آنجایی که تنها کاری که انجام داده¬اید روی نوار Basicپنجره¬ی ACRبوده، فقط لازم است تنظیمات Basicرا همانگونه که در شکل 10 نشان داده شده است، ذخیره کنیم. در این نمونه فقط روش کار با تنظیمات نوار Basicدر برنامه¬ی ACRنشان داده شده است.

 

شکل 10: ذخیره پیش تنظیمات از نوار Basicدر برنامه¬ی ACR

 

من دوست دارم فایل¬های تنظیمات ACRخود را – که فایل¬های XMLبا پسوند XMPمی¬باشند – جایی ذخیره کنم که بتوانم پیدایشان کنم مثلا در پوشه¬ی فعال که برای ذخیره کردن تبدیلات عکس¬هایی که در حال کار روی آن¬ها هستم (شکل 11).

 

شکل 11: ذخیره¬ی تنظیمات به همراه فایل¬های فعال

 

بعد از انتخاب و ذخیره¬ی تنظیمات خود، در مرحله¬ی بعد فایل تبدیل شده¬ی RAWرا در فتوشاپ باز می¬کنیم. دقت کنید که یک کپی از عکس را باز کنید نه عکس اصلی را. چنانچه کلید Altرا پایین نگه دارید کلید Open Objectدر برنامه¬ی ACRبه Open Copyتغییر پیدا می¬کند – پس مطمئن شوید که کلید Altرا قبل از باز کردن عکس پایین نگه داشته¬اید.
دلیل استفاده از کپی عکس این است که مطمئن شوید تنظیمات ACRشما به داده¬های متنی عکس اعمال نشود. با انجام این کار، باز کردن تبدیلات بعدی از تنظیمات "As Shot" آسان¬تر خواهد بود.

 

کار در فتوشاپ
اولین کاری که بعد از باز کردن عکس تبدیل شده¬ی RAWدر فتوشاپ باید انجام دهید ذخیره کردن آن عکس بصورت فایل اولیه PSDمی¬باشد. خوب است عادت کنیم به جای گزینه¬ی "Save" در منوی Fileگزینه¬ی "Save As" را انتخاب کنیم.
حالا شما یک تصویر با یک لایه (پس زمینه) دارید که در فتوشاپ باز شده است (شکل 12). مطمئنا سمت چپ عکس خیلی تیره است.

 

شکل 12: اولین تصویر تبدیل شده¬ی RAWکه در فتوشاپ باز شده است

 

زمانی که عکس به خوبی در فتوشاپ باز شد به برنامه¬ی Adobe Bridgeبرگردید.
روی عکس را دوبار کلیلک کنید تا دوباره در برنامه¬ی ACRباز شود. بعد از اینکه عکس برای بار دوم در ACRباز شد، از منوی پایین افتادنی گزینه¬ی Previous Conversionرا انتخاب کنید (شکل 13) تا کارتان را روی تبدیل دوم با همان تنظیمات تبدیل اول آغاز کنید.

 

شکل 13: انتخاب تبدیل قبلی

 

از نقطه¬ ی آغاز اولین تبدیل، اسلایدر Exposureدر برنامه¬ی ACRرا به سمت راست حرکت دهید تا تصویری روشن¬تر داشته باشید (شکل 14).

 

شکل 14: اسلایدر Exposureرا به سمت راست حرکت دهید تا عکس روشن¬تر شود

 

دوباره یادآوری می کنم که قبل از باز کردن این تصویر تبدیل شده¬ی RAWدر فتوشاپ حتما با فشار دادن دکمه¬ی Altیک کپی از آن را تهیه کنید.
حالا پس زمینه¬ی ذخیره شده و تبدیل شده و همچنین یک تصویر تبدیل شده¬ی روشن¬تر را در فتوشاپ داریم. در مرحله¬ی بعد، زمانی که دو تصویر تبدیل شده را با هم ترکیب می¬کنید کار شما شروع می¬شود.
از منوی Toolbarگزینه¬ی Move Tool(در بالای منو) را انتخاب کنید.
کلید Shiftرا پایین نگه داشته و از ابزار Move Toolبرای قرار دادن تصویر روشن¬تر در بالای پس زمینه¬ی ذخیره شده استفاده کنید. پایین نگه داشتن کلید Shiftباعث تحت کنترل درآمدن عملیات حرکت می¬شود تا دو لایه دقیقا هم تراز شوند. این کنترل لایه¬ها در موفقیت فرایند multi-RAWبسیار مهم است. تا زمانی که کلید موس را رها نکرده¬اید کلید Altرا نیز رها نکنید.
حالا عکس شما دارای دو لایه می¬باشد و همانطور که در شکل 15 می¬بینید تصویر روشن¬تر در بالا قرار دارد.

 

شکل 15: حالا تصویر روشن¬تر لایه¬ای در بالای ستون لایه¬ها می¬باشد

 

خوب است که در این مرحله لایه¬ی جدید را اسم گذاری کنیم. برای این کار روی لایه کلیک کرده و گزینه¬ی Layer Propertiesرا از منوی پایین افتادنی انتخاب می¬کنیم. باید اقرار کنم که من همیشه وقت برای اسم گذاری لایه¬ها نمی¬گذارم – و وای که چقدر پشیمان می¬شدم وقتی بعد از مدتی دوباره به سراغ ستون لایه¬ها می¬رفتم و سعی می¬کردم بفهمم چی به چیه.
ترکیب لایه¬ ها با ابزار گرادیانت
مرحله¬ی بعد ترکیب دو لایه است در نتیجه شما فقط می¬توانید بخشی از لایه¬ی روشن تر را در سمت چپ و بخشی از لایه¬ی تیره¬تر را در سمت راست پنجره¬ی تصویر ببنید. برای این کار از ماسک لایه (layer mask) و گرادیانت (Gradient) استفاده کنید.
برای ترکیب دو لایه، لایه¬ی روشن¬تر را در پالت لایه¬ها انتخاب کنید و از منوی Layer گزینه¬ی Layer Mask > Hide Allرا همانطور که در شکل 16 نشان داده شده است، انتخاب کنید.

 

شکل 16: با استفاده از منوی Layerماسک Hide All Layerرا اضافه کنید

 

یادآوری اینکه ماسک¬های لایه چه¬ کاری انجام می¬دهند، سخت است بنابراین اینجوری نگاهش کنید. در رابطه با لایه¬ای که ماسک به آن پیوست شده است، یک ماسک لایه¬ی سیاه پنهان و یک ماسک لایه¬¬ی سفید آشکار می¬شود.
همانگونه که می¬بینید در پالت لایه¬ها (که در شکل 17 نشان داده شده است) Hide All Layer Maskبصورت تصویر کوچک سیاهی که با لایه¬ی روشن¬تر مرتبط است ظاهر می¬شود. شما می¬توانید تصویر اصلی را با تصویر روشن¬تر در بالای آن بصورت لایه¬ی ماسک شده ببینید.

 

شکل 17: MaskHide-All Layerبه لایه اضافه شده است

 

در مرحله¬ی بعد، Gradient Tool(که تقریبا در وسط منوی ابزار فتوشاپ قرار دارد و ممکن است در پشت Paintbucket Toolپنهان شده باشد) را پیدا کنید.
ماسک لایه را روی لایه¬ی روشن¬تر انتخاب کنید، ابزار گرادیانت را کلیک کرده و از سمت چپ (سفید) به سمت راست (سیاه) در پنجره¬ی تصویر بکشید. ابزار ادغام گرادیانت تصاویر روشن¬تر و تاریک¬تر را بطور یکنواخت ترکیب می¬کند. اگر به فایل عکس (که در شکل 18نشان داده شده است) نگاه کنید مشخص است که ابزار ادغام گرادیانت تصاویر روشن¬تر و تاریک¬تر را ترکیب می¬کند و نتیجه¬ی حاصله از هر یک از تصاویر تبدیل شده¬ی RAWبهتر است.

 

شکل 18: تصاویر روشن¬تر و تاریک¬تر با ابزار گرادیانت ادغام شده¬اند

 

زمانی که غلق کار دستتان بیاید، اضافه کردن ماسک لایه و کشیدن گرادیانت کاری بسیار سریع می¬شود.
شما می¬توانید با نگاه کردن به ماسک لایه در تصویر کوچک (شکل 18) یا با نگاه کردن به خود ماسک لایه در اندازه¬ای بزرگتر (شکل 19) بهتر بفمید که چه اتفاقی می¬افتد. با نگاه کردن به خود ماسک لایه می¬توانید بفهمید که چگونه لایه¬ها با هم ادغام خواهند شد.

 

شکل 19: خود ماسک لایه نشان می¬دهد که چگونه لایه¬ها با هم ادغام خواهند شد

 

چنانچه می¬خواهید بدانید که چگونه باید ماسک لایه را ببینید، پاسخ قابل رویت کردن آن در پالت Channelsاست (شکل 20). ماسک لایه تنها مجرایی است که می¬تواند در پالت Channelsقابل رویت شود.
ماسک لایه یک مجرا نیز می¬باشد (چنانچه این مساله شما را گیج می¬کند زیاد نگران آن نباشید).

 

شکل 20: ماسک لایه در پالت Channelsقابل رویت است

 

رنگ آمیزی مناطق روشن
مرحله¬ ی بعد در برنامه¬ ی من برای این عکس روشن¬تر کردن برخی مناطق انتخابی می¬باشد. پس باید دوباره به برنامه¬ی Adobe Bridgeبرگردم تا دوباره برنامه¬ی ACRبا فایل RAWرا باز کنم. دوباره روی عکس در برنامه¬ی Adobe Bridgeرا دوبار کلیک کنید تا کپی جدیدی در ACRباز شود (بچه¬ها حتما می¬گویند "دوباره نه!").
زمانی که عکس برای بار سوم در برنامه¬ی ACRباز شد، از منوی پایین افتادنی گزینه¬ی Previous Conversionرا (که در شکل 13 نشان داده شده) انتخاب کنید تا کارتان را برای تبدیل سوم شروع کنید. در این مرحله کار از تنظیمات دومین تبدیل شروع می¬شود.
با حرکت دادن اسلایدر Exposureبه سمت چپ تصویر را باز هم روشن¬تر کنید. کپی¬ای از عکس را باز کنید؛ یادتان نرود حتما کلید Altرا پایین نگه دارید.
زمانی که روشن¬ترین تصویر را در فتوشاپ باز کردید، دوباره با استفاده از Move Toolکه بوسیله¬ی کلید Shiftکنترل شده است این تصویر را در بالای ستون لایه¬ها¬ قرار دهید (شکل 21). روشن¬ترین لایه به همراه ماسکی در بالای ستون لایه¬ها قرار گرفته است.
سپس با انتخاب Layer > Layer Mask > Hide Allیک Hide All Layer Maskبه لایه¬ی جدید (روشن¬ترین لایه) اضافه کنید.

 

شکل 21: روشن¬ترین لایه¬ی ماسک شده در بالای ستون لایه¬ها

 

برای "رنگ آمیزی" در مناطق روشن¬ترین لایه، مطمئن شوید که ماسک لایه¬ی پیوست شده به روشن¬ترین لایه را انتخاب کرده¬اید. سپس ابزار Brushرا از Toolbarانتخاب کنید.
با استفاده از Brush Toolدر ماسک لایه به رنگ آمیزی با غلظت (opacity) مورد نظرتان بپردازید. شما باید رنگ قلمویتان را سفید انتخاب کنید. سختی (hardness) قلمو باید %0 باشد و فقط کمی غلظت داشته باشد (حدود %35 نقطه¬ی شروع خوبی است). من دوست دارم از قلمویی تقریبا مات استفاده کنم تا کنترل بیشتری داشته باشم.

 

شکل 22: من از قلمویی تقریبا مات استفاده می¬کنم

 

مناطق سفید در ماسک لایه، که در شکل 23 نشان داده شده است، جایی است که مقداری آن را شفاف کرده-ام – و جایی است که روشن¬ترین لایه حدودا از طریق آن نشان داده شده است.

 

شکل 23: شما می¬توانید مناطق تقریبا شفاف را در ماسک لایه ببینید

 

نتیجه
در این جا، می¬خواهم کپی¬ای از عکس را به همراه ستون دست نخورده¬ی لایه بایگانی کنم. سپس، لایه¬ها را ادغام کرده و به سراغ انجام کارهای دیگر در تاریکخانه¬ی فتوشاپ می¬روم و عکس را بیشتر پردازش می¬کنم (اما این موضوع مقاله¬ای دیگر برای روز دیگر می¬باشد).
چنانچه به ترکیب سه لایه در این عکس RAWساده در مرحله¬ی پس از پردازش چندگانه نگاه کنید (شکل 24) متوجه خواهید شد که عکس نسبت به تصویر اولیه (شکل 1) تفاوت زیادی پیدا کرده است. عکس چند بار پردازش شده¬ی RAW(شکل 24) بطور مناسب در همه¬ی مناطق نوردهی شده است.

 

شکل 24: تصویر multi-RAWدر همه¬ی مناطق به خوبی نوردهی شده است

 

لرزش دارد کمی وقت صرف پردازش چندگانه¬ی RAWبکنید تا دستتان راه بیفتد. پردازش چند مرحله¬ای یک فایل RAWباید دیدگاه شما را نسبت به نوردهی در عکاسی دیجیتال عوض کند. انداختن بسیاری از عکس¬ها با استفاده از روش multi-RAWممکن می¬شود، عکس¬هایی که بدون استفاده از این روش غیر ممکن هستند. در این روش، برخلاف عکس¬های HDR، نیازی به گرفتن چندین عکس براکت شده نیست – بنابر این به لحاظ عکسبرداری استفاده از روش multi-RAWخیلی ساده است زیرا نیازی نیست چیزی را تغییر دهید تا زمانی که عکس¬هایتان را روی کامپیوتر بریزید.

نویسنده مقاله: 
مترجم: زهرا داورزنی